Polkupyörät

24.04.2017, 12:07

Pyörähuolto

Rutiseeko pyöräsi? Eikö vaihtaminen suju taikka jarrut pidä? Vai onko renkaan alapuolelta karannut ilma? Tuo pyöräsi huoltoon. Tehdään arvio tarvittavista toimenpiteistä ja laitetaan kokonaisuus kuntoon.

- Polkupyörän keväthuolto alk. 70€
sisältää peruspuhdistuksen, rasvaukset ja toiminnan tarkastukset, vaihteiden ja jarrujen säädön ym.,
Mahdolliset vaihdettavat osat lisäkorvauksella, samoin laakerien yms. avaukset


Polkupyörien huollosta on vuosikymmenien kokemus; mopoja ei ole koskaan ollut, joten liikkuminen kaksi- tai kolmipyöräisillä on tapahtunut omin voimin ja aina itse huoltaen ja korjaten. Pyörän sähköistäminen ei ole aivan vierasta sekään. Monet vuokrapyöristämme on peruskorjattu kokoamalla ne 2-3 raadosta ja hankkimalla tarvittavat uudet osat ja varusteet niin, että saadaan luotettavasti ajamista kestävä kokonaisuus.

Varsinaista laajaa varaosavarastoa meillä ei ole, vaan uudet osat käydään hankkimassa tarpeen mukaan. Perusosia, kuten jarrupaloja, nippeleitä, nappeleita ja ketjuja yms. on muutamia varastossa. Asiakkaan suostumuksella voidaan käyttää hyväkuntoisia purkuosia. Uusien osien hankintaan saattaa mennä muutamia päiviä.


Torpedo-automatic_IMG_0746.jpg
2-vaihteinen Jopon Torpedo-automaattinapa remontissa.
rojunapa_IMG_5146.jpg
Shimano Nexus7, missä lie uinut. Tästä ei enää toimivaa kalua tullut, vaikka osat saikin purettua ja puhdistettua. Liian syöpynyt ja väljä, mutta kävi harjoitusmateriaalista.
Runkohitsaus_IMG_4337.jpg
Murtunut liitos hiekkapuhallettuna miestenpyörän satulaputkessa. Pyörällä on ajettu paljon raskaan lastin kanssa.
Runkohitsaus_IMG_4339.jpg
Liitos hitsattuna ja pohjamaalattuna.

Modifioinnit ja kehitelmät

Polkupyöränosista voi rakentaa kaikenlaista. Yleensä tehdään jotain pyörillä kulkevaa. Nojapyöriä on nyt rakennettu muutamia ja kisoissakin on käyty.


Kisakone_IMG_9610.jpg
Etuvetoinen Eturaaseri PM-kisoja varten.
Nokialla_IMG_1507.jpg
PM-kisapaikalla Nokialla 6.8.2016.
Nokialla_IMG_1509.jpg
Tunnin ajon lähtö.
Levyjarrukorvake_IMG_1254.jpg
Levyjarrukorvakkeen teko etuhaarukkaan.
Maitokarry_IMG_1256.jpg
Kolmipyöräinen "maitokärry", jota voi myös vetää polkupyörällä. Ohjaustangossa on lukittava jarrukahva, jolla käytetään vannejarrua. Vetoaisa käyttää levyjarrua. Näin ollen kärry on jarrullinen, jolloin sillä voi viedä laillisesti 100 kilon kuormia.
Vetoaisa_IMG_1265.jpg
Teleskooppivetoaisa, jolla käytetään etupyörän levyjarrua. Aisaan voi kiinnittää myös vetokahvan, jolloin härveli toimii käsikärrynä eikä raskaskaan kuorma tule alamäessä päälle.
Rolla_IMG_1755.jpg
Rollaattoriin lisättiin sähkömoottori ja rakennettiin peräkärry.
Tatu-Jorviloi.jpg
Jorvil, se ensimmäinen itse rakennettu nojakki, tässä vielä protovaiheessa. Sittemmin ohjauskulmaa on muutettu, ohjaustanko vaihdettu ja varustusta lisätty.
Perässä Wintherin Dolphin-kärry, jossa tuo kuski pienempänä paljon istui.